Yderligere navne | Navn |
---|---|
Kælenavn | Onkel G |
Fader | Fødselsdato | Moder | Fødselsdato |
---|---|---|---|
Lauritz Gottlieb Delong Salomonsen | 08/12/1845 | Sara Emilie Trier (Salomonsen) | 10/03/1848 |
Partner | Fødselsdato | Børn |
---|---|---|
Harriet Katy Blytmann (Salomonsen) | 05/01/1882 | |
Karen Ostermann (Salomonsen) | 18/03/1874 |
Begivenhedstype | Dato | Sted | Beskrivelse |
---|---|---|---|
Fødsel | 28/03/1874 | Sct. Jacob Sogn, Sokkelund Herred, København, Københavns Amt | |
Dåb | 16/06/1874 | Holmens Kirke, Holmens Sogn, Sokkelund Herred, Københavns Amt | |
Folketælling | 1880 | Kongens Nytorv 6, Forhus 2. sal, Øster Kvarter, Staden, København | |
Konfirmation | 29/09/1889 | Frederiksberg Kirke og Sogn, Sokkelund Herred, Københavns Amt | |
Vielse | 17/08/1901 | Garnisons Kirken, Garnisons Sogn, Sokkelund Herred, Københavns Amt | |
Bopæl | 01/11/1901 | Vestergade 16, København | |
Skilsmisse | 14/01/1913 | Skilsmissedato ukendt | |
Vielse | 28/05/1918 | Skovshoved Kirke, Charlottenlund | |
Bopæl | 1927 | Rungsted Strandvej 169 (Villa Bakkely), Charlottenlund | |
Bopæl | 1936 | Nordre Strandvej 33 (villa Nerak), Rungsted kyst | Flygtede til Sverige under 2. verdenskrig |
Folketælling | 05/11/1940 | Ndr. Strandvej 33, Hørsholm Sogn, Rungsted by og fiskerleje, Frederiksborg Amt | |
Bopæl | 1949 | Rungsted Strandvej 159 | |
Død | 13/08/1955 | Usserød Sygehus, Hørsholm, Frederiksborg amt | Dødsårsag: Morbus Cordis |
Biografi Har tidligere været gift med Harrit Blytmann. Ægteskab endte med skilsmisse. Ejer firma sammen med fætteren Harry Otto Salomonsen; Gustav er prokorist. BOPÆL: 1905-1911 Vestergade 16, 5. 1927 Strandvejen 188, (Villa Bakkely) Charlottenlund 1936-1948 Nordre Strandvej 33, (Villa Nerak), Rungsted Kyst 1949-1952 Rungsted Strandvej 159 Ingen børn |
Gustav M. Salomonsen var blandt de allerførste til at få bil i Danmark. Han havde i 1922 nummerplade A 453 som var registreret på adressen Strandvejen 188 Kilde: Bilnumre 1922 i Nordre Birk (300-499) - http://nrpl.dk/owners-1922-a-300.php |
Ved hans død (grosserer Jørgen Jensen døde i 1893 som Nordens største jernkøbmand) bestod firmaet af tre selskaber: Dansk Petroleum A/S, Jørgen Jensens Eftf. og Fhv. Jørgen Jensens Eftf. & N. F. Muncks Jernforretninger. Efter 1920 hed den med sit fulde navn Grosserer Jørgen Jensen og Eftf. Da blev hans firma delt, og den ene halvdel gik til hans dattersøn Gustav Salomonsen og hans mangeårige medarbejder Peter M. Kaae. Pakhuset på Christianshavn forblev hos de to. Kilde: Larsbjørnsstræde 3 - http://www.pisserenden.com/ejendomme/larsbjørnsstræde-3/ |
Under Firma Aktieselskabet Skandinavisk Aerodrom drives Forretning til Udøvelse af Luftsport m. m. af et Aktieselskab, hvis Vedtægter ere af 29. Juni 1910 samt 26. Februar og 30. Maj 1911, og hvis Bestyrelse bestaar af Gustav Moritz Salomonsen, Halvar Holmberg, sidstnævnte boende i Stockholm, Svend Julius Federspiel, Hans Christian Christiansen og Christian Johannesen Wetten, sidstnævnte boende paa Frederiksberg; Firmaet tegnes af 3 af Bestyrelsens Medlemmer i Forening. Kapitalen udgør 60,000 Kr. i Aktier paa 1000 Kr., der lyde paa Ihændehaver, men kunne noteres paa Navn; deraf er 42,000 Kr. kontant indbetalt, Resten Vederlag for en Koncession m. m. Bekendtgørelser til Medlemmerne ske i Berlingske Tidende. Kilde: Handelsregistrene - http://tidsskrift.dk/index.php/Handelsregistrene/article/view/67718/124331 Danmarks første til formålet indrettede flyveplads blev det hjørne af Christianshavns Fælled, Kløvermarken, som Krigsministeriet i slutningen af 1909 overlod tidligere nævnte konsortium *til flyvningens fremme*. l sommeren 1910 stiftedes, vistnok væsentligst af konsortiet *Aktieselskaber Skandinavisk Aerodrom* hvis formål var at få flyvepladsen ude på Kløvermarken gjort til en moderne aerodrom under Aeronautisk Selskabs kontrol. Den nye aerodrom blev officielt indviet 11 . april 1911. Kilde: http://www.toftehoejen.roskilde.dk/filer/september2011.pdf |
Glenten er et fly, der blev bygget af flypioneeren Robert Svendsen i 1910-11. Flyet er Danmarks første militærfly. Flyet var oprindeligt erhvervet i 1909 af Robert Svendsens arbejdsgiver, grosserer Gustav M Salomonsen, i Frankrig fra Brødrene Voisin. Flyet hed oprindeligt Dania. Salomonsen var meget interesseret i motorsport og flyvning og sponserede Robert Svendsen i bilvæddeløb i Europa og i Danmark. Salomonsen betalte endvidere et flycertifikat for Robert Svendsen, der derved blev den første i Skandinavien med flyvercertifikat. Kilde: https://da.wikipedia.org/wiki/Glenten_(flyvemaskine) |
Gustav Mouritz Salomonsen testamenterede hele sin formue til Blindes Støttefond. Blindes Støttefond er en ældre institution, som er skabt på baggrund af initiativer og legatformuer tilbage fra midten af 1800-tallet. Fonden har haft stor betydning for blinde og svagsynedes uddannelses- og beskæftigelsessituation igennem de sidste 150 år. Særligt i slutningen af 1800-tallet og begyndelsen af det 1900-tallet ydede Blindes Støttefond store årlige donationer til såvel Refsnæsskolen som Instituttet for Blinde og Svagsynede i København. Blindes Støttefond leverede endvidere det økonomiske fundament til etableringen af Blindes Arbejde i 1920’erne. Blindes Støttefond blev stiftet 1. januar 1990 ved en sammenlægning af ’Foreningen til at fremme blindes Selvvirksomhed’, ’Selvvirksomhedens fælleslegat for blinde og svagsynede’, Fonden til minde om Elisabeth Stau’, Husejer Carl August Schiebler og Hustru Thora Augusta Schiebler, f. Larsens Legat til Fordel for trængende Blinde i Kongeriget Danmark’ |
Beskrivelse | Side | Kvalitet | Information | Bevis |
---|---|---|---|---|
Arne Alexandersen | Ved ikke | Ved ikke | Ved ikke | |
Bilhistorisk Tidsskrift NR. 61 - 1980 side 2 | Ved ikke | Ved ikke | Ved ikke | |
Danish Family Search | Ved ikke | Ved ikke | Ved ikke | |
Dansk Wikipedia | Ved ikke | Ved ikke | Ved ikke | |
Handelsregistrene | Ved ikke | Ved ikke | Ved ikke | |
Krogsgaard | Ved ikke | Ved ikke | Ved ikke | |
Toftehøjen | Ved ikke | Ved ikke | Ved ikke | |
www.fotohistorie.com | Ved ikke | Ved ikke | Ved ikke |