English

* * * * *

Rytlig.dk

Page
Menu
News
Hjem > Synspunkter > Klip og kommentarer > Lærdommen fra Mærsk

* * * * *

Lærdommen fra Mærsk

Man kan mene meget om Danmarks største virksomhed og de værdier, der driver den. En af grundpillerne - nemlig begrebet "rettidig omhu" har enhver dansker hørt om. Men hvad dækker det egentlig over?

I forbindelse med Mærsk  Mc'Kinney Møllers 90 års fødselsdag i 2003 bragte Dagbladet Børsen en lang række artikler om Mærsk og Hr. Møller. I Børsen d. 4. juli 2003 defineredes begrebet "rettidig omhu" således:

"Indbegrebet af ordentlighed, redelighed, arbejdsomhed, pålidelighed, pligtfølelse og viljen til at skabe langtidsholdbare resultater"

Det fremgik endvidere, at på Mærsk Mc'Kinney Møllers skole for ledere er præget en række værdier, der er indpodet i Mærsk selv frafaderen A.P. Møller. Og de er stadiggrundstammen i oplæringen af nye medarbejdere. Lærdommen kan samles i en række hovedpunkter:

  • Respekt for detaljerne. Forberedelse og kontrol er kodeordene. Undgå fejl - de koster dyrt. Selv om 99,9 pct, - af alle containere kommer rigtigt af sted, er det ikke nok
  • At sige tingene, som de er - uden omsvøb. Være klar i tekst og tale. Tænke over de ord, man bruger – få præcise ord kan erstatte lange forklaringer
  • Tænke fremad, forudse muligheder og risici - rettidig omhu
  • Hold fast i forretningsprincipper, men vær fleksibel. Det er nødvendigt at kunne agere hurtigt og skifte kurs, hvis det er bedst for virksomheden
  • Respekt for pengene. De kommer ikke af sig selv. Nøjsomhed og sparsommelighed. Papiret bruges på begge sider
  • Der må gerne voves noget, men man må ikke risikere hele virksomheden. Det er i orden at bygge større skibe, men ikke at skifte hele flåden ud på en gang
  • Respekt for uddannelse. Giv de unge lov til at prøve tingene af relativt hurtigt
  • Respekt for den enkelte - både internt og eksternt. Vær høflig og opmærksom. Send fødselsdagshilsner, og kvittér hurtigt for invitationer, breve. Husk at sige »god morgen« - hver morgen
  • Virksomheden er i centrum - ikke personen. Tænk først, hvad det betyder for virksomheden, A.P. Møller. Navnet er det vigtigste, dernæst medarbejderne
  • Tab, som kan undgås ved omhu i tide, skal ikke ramme virksomheden
  • Man skal kunne stole på vort ord
  • Beskedenhed er en dyd. Ingen kan alene tage ære for en succes. Der er altid flere bag de rette beslutninger. Det belønnes derfor ikke at fremhæve sig selv på bekostning af andre
  • Den, der har evnen, har også pligten. Man skal udnytte sin viden til gavn for virksomheden. Ikke holde de gode ideer tilbage
  • Tal ikke dårligt om konkurrenterne
  • Røb ikke for meget. Det er bedst at virke i stilhed. Taler man over sig til bl.a. journalister og konkurrenter, kan det koste dyrt
  • Dresscode for mænd. Skjorte, slips og jakke. Dertil nybarberet. Håret må kun nå til skjortekraven

Mange vil sikkert vrænge på næsen af nogle af punkterne, men hvis man tænker sig om, og sætter grundtankerne i perspektiv - så er det selvfølgelig sund fornuft udtrykt i et tydeligt, klart og operationelt sprog.

Se i øvrigt interessante oplysninger om Mærsk's skibe på www.maerskfleet.com.

 

 

Sidst ændret: 08. August 2011
« forrige top næste »

Powered by CMSimple | Template: ge-webdesign.de |